Χαρτογράφηση Φορέων
- Αναγνωρίστε το πρόσωπο που είναι αρμόδιο για το τοπικό ΣΒΑΚ ή τα θέματα κινητικότητας
- Αξιοποιήστε διαθέσιμες διαδικτυακές πύλες ή κοινωνικά δίκτυα, τα οποία προσφέρουν τη δυνατότητα δημιουργίας ομάδων συζητήσεων γύρω από τη βιώσιμη κινητικότητα. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το Κέντρο Υποστήριξης ΣΒΑΚ Κεντρικής Μακεδονίας (https://svak4rcm.imet.gr/), το οποίο στοχεύει στην υποστήριξη των Δήμων της Κεντρικής Μακεδονίας για την ανάπτυξη και υλοποίηση των τοπικών τους ΣΒΑΚ και, μεταξύ άλλων, διαθέτει forum για τα εγγεγραμμένα μέλη.
- τον συσχετισμό με άλλες διαδικασίες σχεδιασμού (δραστηριότητα 2.2 κύκλου ΣΒΑΚ),
- τον προσδιορισμό των πηγών για την αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης κινητικότητας (δραστηριότητα 3.1 κύκλου ΣΒΑΚ),
- την ανάπτυξη σεναρίων (δραστηριότητα 4.1 κύκλου ΣΒΑΚ),
- τον καθορισμό ολοκληρωμένων πακέτων μέτρων (δραστηριότητα 7.2 κύκλου ΣΒΑΚ) και τη συμφωνία ευθυνών για αυτά (δραστηριότητα 8.3 κύκλου ΣΒΑΚ)
- Επιλέξτε τις μονάδες/ διευθύνσεις από κάθε υπηρεσία ούτως ώστε να υπάρχει εκπροσώπηση από κάθε σχετικό – με τις μεταφορές – τομέα
- Καθορίστε από κοινού τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις κάθε μέλους, με σεβασμό στο ημερήσιο πρόγραμμα εργασίας κάθε μέλους.Κατά αυτόν τον τρόπο θα έχετε συναίνεση και σταθερή δέσμευση.
- Δημιουργήστε μια στενή συνεργασία με τους εκπροσώπους της Μητροπολιτικής/ Περιφερειακής διοίκησης από την αρχή του ΣΒΑΚ σας. Δεσμευτείτε σε τακτικές συναντήσεις μαζί τους (π.χ. μέσω πάνελ ειδικών)
- Αξιοποιήστε, μέσα από τη συνεργασία με την Μητροπολιτική Ενότητα/ Περιφέρεια, τυχόν περιφερειακά εργαλεία (π.χ. παρατηρητήρια) συλλογής δεδομένων και λάβετε τα υπόψιν για τη σύνδεση με τον ευρύτερο σχεδιασμό της περιοχής μελέτης του ΣΒΑΚ σας (δραστηριότητα 2.2. του κύκλου ΣΒΑΚ), αλλά και για τον ορισμό μετρήσιμων στόχων και δεικτών (δραστηριότητες 6.1 & 6.2 του κύκλου ΣΒΑΚ)
- Συμφωνήστε για τις ευθύνες και τους ρόλους που μπορεί να έχει η Μητροπολιτική Ενότητα/ Περιφέρεια στα προτεινόμενα μέτρα ΣΒΑΚ (δραστηριότητα 8.3 κύκλου ΣΒΑΚ)
- την αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης κινητικότητας (βήμα 3 του κύκλου ΣΒΑΚ),
- την ανάπτυξη σεναρίων (βήμα 4 κύκλου ΣΒΑΚ),
- τον καθορισμό οράματος και προτεραιοτήτων (βήμα 4 του κύκλου ΣΒΑΚ)
- την επιλογή πακέτων μέτρων (βήμα 7 του κύκλου ΣΒΑΚ) και τη συμφωνία ευθυνών για αυτά (δραστηριότητα 8.3 κύκλου ΣΒΑΚ)
- η ταυτόχρονη εμπλοκή σε συζητήσεις φορέων που εκπροσωπούν διαφορετικά συμφέροντα απαιτεί έναν ικανό και «δίκαιο» συντονισμό, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν συγκρούσεις συμφερόντων, αλλά και να αποτραπεί η «κυριαρχία» στη συζήτηση των πιο ισχυρών προσωπικοτήτων
- Συζήτηση σεναρίων (δραστηριότητα 4.2 κύκλου ΣΒΑΚ)
- Ανάπτυξη κοινού οράματος (δραστηριότητα 5.1 κύκλου ΣΒΑΚ)
- Καθορισμός πακέτων μέτρων (δραστηριότητα 7.2 κύκλου ΣΒΑΚ)
- Ενημέρωση κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του ΣΒΑΚ (δραστηριότητα 11.2 κύκλου ΣΒΑΚ)
- ανάλυσης των προβλημάτων της υφιστάμενης κατάστασης (δραστηριότητα 3.2 κύκλου ΣΒΑΚ)
- εξασφάλισης ευρείας στήριξης (δραστηριότητα 8.4 κύκλου ΣΒΑΚ)
- ανάλυσης των επιτυχιών/ αποτυχιών του ΣΒΑΚ (δραστηριότητα 12.1 κύκλου ΣΒΑΚ)
- Να είστε δημιουργικοί αλλά και κριτικοί όσον αφορά με τα προτεινόμενα εργαλεία και μεθόδους δέσμευσης. Για παράδειγμα, οι εφαρμογές και οι διαδικτυακές έρευνες ενδέχεται να μην προσεγγίζουν όλες τις ομάδες-στόχους (π.χ. ηλικιωμένους, άτομα χωρίς πρόσβαση σε υπολογιστή). Επομένως, φροντίστε να παρέχετε πάντα τις κατάλληλες εναλλακτικές.
- Είναι σημαντικό να κοινοποιηθεί ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα αποτελέσματα της συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία ανάπτυξης του ΣΒΑΚ. Υποσχεθείτε στους συμμετέχοντες ότι κάθε συνεισφορά θα ληφθεί υπόψη και σχολιάστε εάν κάτι ληφθεί υπόψη για το ΣΒΑΚ.
- Σκεφτείτε τα γλωσσικά ζητήματα, καθώς μπορεί να εξαιρέσετε συγκεκριμένες ομάδες πολιτών (π.χ. μετανάστες) εάν χρησιμοποιείτε μόνο την τοπική γλώσσα. Προσέξτε να μην χρησιμοποιείτε τεχνική ορολογία.
- Για οποιαδήποτε δημόσια συνάντηση επιλέξτε την τοποθεσία προσεκτικά και βεβαιωθείτε ότι είναι εύκολα προσβάσιμη, χωρίς εμπόδια, προσβάσιμη με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και παρέχει κατάλληλο εξοπλισμό καθώς και καλά φωτισμένο δωμάτιο με καλή ακουστική. Σχεδιάστε τη ρύθμιση των καθισμάτων προσεκτικά ώστε να αποφύγετε οποιαδήποτε «ιεράρχηση» των συμμετεχόντων.
- Να είστε προσεκτικοί με τα διαφορετικά προγράμματα καθημερινότητας των ομάδων-στόχου. Για παράδειγμα, μια απογευματινή εκδήλωση θα μπορούσε να αποκλείσει τους εργαζόμενους, ενώ οι βραδινές εκδηλώσεις μπορεί να είναι δύσκολες για τους γονείς.
- Εξασφαλίστε τον επαγγελματικό συντονισμό κατά τη διάρκεια εκδηλώσεων με τους πολίτες.
- Αξιοποιήστε την εμπλοκή της επιστημονικής κοινότητας για να καλύψετε τυχόν κενά δεξιοτήτων που απαιτούνται για την ανάπτυξη του ΣΒΑΚ σας.
- Είναι πολύ πιθανό τα πανεπιστήμια ή οι ερευνητικοί φορείς να ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη ενός κοινού – μεταξύ πολλών Δήμων – κυκλοφοριακού μοντέλου. Εκμεταλλευτείτε μια τυχόν τέτοια ευκαιρία για να μειώσετε αισθητά το κόστος του ΣΒΑΚ σας και να διατηρείτε πιο εύκολα το μοντέλο επικαιροποιημένο.
- την αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης κινητικότητας (βήμα 3 του κύκλου ΣΒΑΚ),
- την ανάπτυξη σεναρίων (βήμα 4 κύκλου ΣΒΑΚ),
- τον καθορισμό οράματος και προτεραιοτήτων (βήμα 4 του κύκλου ΣΒΑΚ)
- την επιλογή πακέτων μέτρων (βήμα 7 του κύκλου ΣΒΑΚ) και τη συμφωνία ευθυνών για αυτά (δραστηριότητα 8.3 κύκλου ΣΒΑΚ)
- Ως σύστημα «διακυβέρνησης» των συμμετεχόντων προτείνεται η «πλατφόρμα συμμετοχής πολλαπλών φορέων» (Multi-Stakeholder Platform - MSP), η οποία και προτείνεται να αποτελείται κατά 28% από φορείς της εφοδιαστικής αλυσίδας, κατά 28% από δημόσιους φορείς, κατά 8% από εμπειρογνώμονες και κατά 36% από άλλους φορείς, όπως εκπροσώπους βιομηχανικών και βιοτεχνικών επιμελητηρίων, ερευνητές, εκπροσώπους συλλόγων καταναλωτών, κτλ.
- Είναι σημαντικό να υπάρχει ο λεγόμενος «ουδέτερος» συνεργάτης, ο οποίος θα προεδρεύει/ συντονίζει τις συναντήσεις των μελών της πλατφόρμας και θα διαχειρίζεται τυχόν συγκρούσεις συμφερόντων
- Πέραν της πλατφόρμας συμμετοχής πολλαπλών φορέων, συνίσταται και η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας διακυβέρνησης, η οποία θα υποστηρίζει την επίτευξη συναίνεσης, ή η χρήση υφιστάμενων εργαλείων επίτευξης συναίνεσης, όπως για παράδειγμα το Understanding the Cities Tool (https://civitas.eu/tool-inventory/understanding-cities-tool-uct) .
- Για την ανάπτυξης σεναρίων και κοινού οράματος συνίσταται μια διαδικασία επίτευξης συναίνεσης 3 σταδίων:
- Στάδιο 1: Εμπλοκή δημόσιων φορέων, εμπειρογνωμόνων και και φορέων για την ανάπτυξη 3 χρονικών σεναρίων, με 3 επίπεδα παρεμβάσεων το καθένα (ελάχιστο, μέσο, μέγιστο)
- Στάδιο 2: Εσωτερικός καταιγισμός ιδεών πάνω στα προτεινόμενα σενάρια
- Στάδιο 3: Κοινοποίηση των προτάσεων των εμπειρογνωμόνων στους φορείς και διερεύνηση της πιθανότητας ενσωμάτωσης των προτάσεων αυτών σε κάθε σενάριο που έχει αναπτυχθεί στα προηγούμενα στάδια.
- Για την επιτυχημένη υλοποίηση των παραπάνω σταδίων προτείνεται επίσης:
- Η υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων σε επίπεδο δημόσιας διοίκησης πριν την υλοποίησης των δράσεων επίτευξης συναίνεσης
- Ενημερωθείτε για και εφαρμόστε σωστά τις ιδιαίτερες συνθήκες που πρέπει να εξασφαλίζονται όταν εμπλέκονται ανήλικοι στις διάφορες δράσεις του ΣΒΑΚ σας (π.χ. περιορισμοί στη λήψη φωτογραφικού υλικού, ειδικές άδειες για την προσέλευση σε σχολικό χώρο, κτλ.)
- Δημιουργήστε ευκαιρίες μέσα από δημιουργική απασχόληση, παίγνια και συμμετοχικές δράσεις για να μοιραστούν οι μαθητές τις ιδέες τους αλλά και να ενημερωθούν για τη βιώσιμη κινητικότητα ή/ και τα μέτρα του ΣΒΑΚ σας
- Δημιουργήστε ένα πλάνο επικοινωνίας του ΣΒΑΚ σας από την αρχή της εκπόνησής του, περιλαμβάνοντας σε αυτό διάφορα μέσα (π.χ. έντυπο τύπο, ηλεκτρονικό τύπο, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κτλ.) και συνδυάζοντάς τα όπου αυτό είναι απαραίτητο. Αναζητήστε τη συμβουλή ειδικών επαγγελμάτων (π.χ. επικοινωνιολόγοι, ειδικοί στο μάρκετινγκ, κτλ.) τόσο για την δημιουργία του πλάνου επικοινωνίας, όσο και για την εφαρμογή αυτού.
- Όταν απευθύνεστε στο ευρύ κοινό για την πρόοδο του ΣΒΑΚ σας, χρησιμοποιήστε την κατάλληλη ‘γλώσσα’ (πχ. αποφύγετε δύσκολους τεχνικούς όρους).