Ευαισθητοποίηση ΕυαισθητοποίησηMain menu pageJune 13, 2022Γνωριμία με το ΣΒΑΚΜεθοδολογία υλοποίησηςΣυχνές ερωτήσειςΣΒΑΚ στους Δήμους της Π.Κ.Μ Χρήσιμα αρχείαΕκπαιδευτικά σεμινάρια και συναντήσεις Κέντρο Υποστήριξης ΣΒΑΚΟ δικτυακός αυτός τόπος αποτελεί έναν ανοιχτό χώρο πληροφόρησης και υποστήριξης των Δήμων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για την βέλτιστη υλοποίηση, παρακολούθηση και επικαιροποίηση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητάς τους. Έναυσμα για τη δημιουργία του χώρου αυτού αποτέλεσε η συνεργασία της ΠΚΜ με το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ στο έργο REFORM το οποίο στοχεύει στην ενίσχυση του ρόλου των περιφερειών στη διαδικασία υλοποίησης ΣΒΑΚ. Στόχος του Κέντρου είναι τα προτεινόμενα έργα των τοπικών ΣΒΑΚ να συνάδουν με το στρατηγικό σχεδιασμό και τις αναγνωρισμένες προτεραιότητες και στόχους της ΠΚΜ, να δρουν συμπληρωματικά και να αποτελούν τη βάση του Μητροπολιτικού ή Περιφερειακού σχεδιασμού των μετακινήσεων. Το συγκεκριμένο Κέντρο Υποστήριξης ΣΒΑΚ εντάσσεται στην Αυτοτελή Διεύθυνση Υποστήριξης Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της ΠΚΜ ενώ υποστηρίζεται επιστημονικά από το Τμήμα Β1: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα του Τομέα Β’ του ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ. Το Κέντρο Υποστήριξης ΣΒΑΚ θα παρέχει συνεχώς νέες πληροφορίες και υλικό, ενώ, συλλέγοντας παρατηρήσεις και απορίες μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, θα προσπαθεί να ανταποκρίνεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Δήμοι της ΠΚΜ σε κάθε στάδιο υλοποίησης των ΣΒΑΚ. Επιπρόσθετα, το Κέντρο Υποστήριξης ΣΒΑΚ θα εγκαινιάσει έναν χώρο δημόσιας συζήτησης (forum) μεταξύ εκπροσώπων του Δήμου, για την άμεση ανταλλαγή εμπειριών και απόψεων σχετικά με την υλοποίηση των ΣΒΑΚ. Τέλος, εστιασμένα σεμινάρια θα οργανώνονται επάνω σε επιστημονικά αντικείμενα που αφορούν στα στάδια υλοποίησης ΣΒΑΚ, όπως, για παράδειγμα, στις μεθοδολογίες για τον υπολογισμό των προτεραιοτήτων και την ποσοστικοποίηση στόχων, στην αξιολόγηση και επιλογή βέλτιστων σεναρίων, στους δείκτες παρακολούθησης απόδοσης των προτεινόμενων μέτρων κ.ά.Κέντρο Υποστήριξης ΣΒΑΚΜια συνεργασία για την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας στην Κεντρική ΜακεδονίαΓια περισσότερες πληροφορίεςsvak@certh.gr Δημιουργία/συντήρηση ιστοσελίδας: Κωνσταντίνος ΣτοφόρουGraphic design:Έφη ΣτάθηΔημιουργία/ανανέωση περιεχομένου: Μαρία Μορφουλάκη (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Μαρία Χατζηαθανασίου(ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Κορνηλία – Μαρία Κοτούλα (ΙΜΕΤ/ ΕΚΕΤΑ)... ΓνωριμίαJune 14, 2022Τι είναι τα ΣΒΑΚ; Τα ΣΒΑΚ αποτελούν στρατηγικά πλάνα, σχεδιασμένα να ικανοποιήσουν τις ανάγκες κινητικότητας των ανθρώπων και των επιχειρήσεων, στις πόλεις και στα προάστια αυτών έτσι ώστε να διασφαλίζεται ταυτόχρονα και η ποιότητα ζωής. Τα ΣΒΑΚ «χτίζουν» επάνω στις υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές της ολοκλήρωσης, της συμμετοχής και της αξιολόγησης. Ανθρωποκεντρική προσέγγιση Νέο μοντέλο σχεδιασμού των μεταφορών Ευρωπαϊκή Πρακτική Εθνικές δράσεις Ανθρωποκεντρική προσέγγιση Νέο μοντέλο σχεδιασμού των μεταφορών με τη σύγχρονη βιώσιμη προσέγγιση Η παραδοσιακή προσέγγιση στον σχεδιασμό των μεταφορών Η νέα προοπτική: βιώσιμες μεταφορές και αστική ανάπτυξη Κινητικότητα Έμφαση στη μηχανοκίνητη κυκλοφορία Ο δρόμος ως διάδρομος κίνησης Μηχανοκίνητη κυκλοφορία Πρόβλεψη κυκλοφορίας Οικονομική αποτίμηση Η μετακίνηση ως ικανοποίηση της ζήτησης Αύξηση της ταχύτητας Ελαχιστοποίηση του χρόνου μετακίνησης Διαχωρισμός ανθρώπων και κυκλοφορίας Προσπελασιμότητα Ανθρωποκεντρική προσέγγιση Ο δρόμος ως χώρος Όλα τα μέσα μεταφοράς με τους πεζούς και τα ποδήλατα να έχουν προτεραιότητα έναντι των χρηστών του Ι.Χ. Όραμα για το σύνολο της πόλης Πολυκριτηριακή ανάλυση για να ληφθούν υπόψη περιβαλλοντικά και κοινωνικά κριτήρια Η μετακίνηση ως ικανοποίηση της ζήτησης αλλά και ως «σημαντική» δραστηριότητα Ήπια κυκλοφορία Λογικοί χρόνοι μετακίνησης Συνύπαρξη ανθρώπων και κυκλοφορίας Η Ευρωπαϊκή πρακτική Η βιωσιμότητα της αστικής κινητικότητας αποτελεί όραμα τις Ε.Ε. τις τελευταίες δεκαετίες και προωθείται μέσα από πληθώρα οδηγιών και κειμένων (π.χ. Λευκή Βίβλος 2001, Πράσινη Βίβλος 2007, Σχέδιο Δράσης για την Αστική Κινητικότητα 2009, κ.α.) Η ιδέα των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) πρωτοπαρουσιάστηκε το 2013 στο «Πακέτο Αστικής Κινητικότητας» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και έκτοτε η Ευρωπαϊκή πολιτική συμπληρώνεται διαρκώς με συγκεκριμένους οδηγούς/ κείμενα για τα ΣΒΑΚ. Ακολουθώντας την εξέλιξη του Πακέτου Αστικής Κινητικότητας,η Ευρωπαϊκή πρακτική για τη δημιουργία ΣΒΑΚ συνοψίζεται στον γνωστό πλέον «κύκλο του ΣΒΑΚ», όπως αυτός επικαιροποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2019. Ευρωπαϊκές δράσεις/οδηγίες Οι Εθνικές Δράσεις Η Ευρωπαϊκή πολιτική για τα ΣΒΑΚ συνοδεύεται από ανοιχτή πρόσκληση/ σύσταση σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. για την ανάπτυξη Εθνικού Νομικού Πλαισίου, το οποίο θα υποστηρίζει τις (μητρο)πόλεις να αναπτύξουν και να υλοποιήσουν το δικό τους ΣΒΑΚ. Εθνικές δράσεις/οδηγίες Δημιουργία/συντήρηση ιστοσελίδας: Κωνσταντίνος Στοφόρου Graphic design:Έφη Στάθη Δημιουργία/ανανέωση περιεχομένου: Μαρία Μορφουλάκη (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Μαρία Χατζηαθανασίου(ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Κορνηλία – Μαρία Κοτούλα (ΙΜΕΤ/ ΕΚΕΤΑ)... ΜεθοδολογίαJune 14, 2022Ο κύκλος του ΣΒΑΚ αποτελείται από 4 Φάσεις, οι οποίες αναπτύσσονται σε 3 επιμέρους βήματα η κάθε μία. Έτσι, η αναπαράσταση του κύκλου γίνεται μέσω της παρομοίωσης ενός ρολογιού.... Φάση ανάπτυξηςJune 14, 2022Βασικές οδηγίες για την προετοιμασία και την υλοποίηση ενός ΣΒΑΚ Φάσεις Ανάπτυξης ΣΒΑΚ Η μεθοδολογία βασίζεται στην ανάπτυξη 4 φάσεων και 12 βημάτων σύμφωνα με τη νέα μεθοδολογία του ELTIS, ξεκινώντας από την δημιουργία της απαιτούμενης δομής εργασίας για την ανάπτυξη ενός ΣΒΑΚ έως και την παρακολούθηση, υιοθέτηση, διάχυση και επαναξιολόγηση του ΣΒΑΚ.... Φάση ΑJune 14, 2022Α. Προετοιμασία και ανάλυση ΣΒΑΚ-Φάση Α Ποιες είναι οι πηγές/πόροι του ΣΒΑΚ; Ανάλυση όλων των διαθέσιμων πόρων (ανθρώπινων, θεσμικών, οικονομικών, δεδομένα) για το σχεδιασμό και τη δημιουργία κατάλληλων δομών εργασίας. Σε αυτό το στάδιο, οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι βασικοί θεσμοί και οι υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής υποστηρίζουν την ανάπτυξη του ΣΒΑΚ και θα συμβάλλουν στη δημιουργία μιας κεντρικής ομάδας σχεδιασμού. Ποιο είναι το πλαίσιο σχεδιασμού; Στο στάδιο αυτό θα προσδιοριστούν το χρονοδιάγραμμα, η περιοχή μελέτης αλλά και οι απαιτούμενη τεχνογνωσία και τα εργαλεία που απαιτούνται για την διαμόρφωση του σχεδίου ενώ θα αποφασιστεί η αναγκαιότητα για την ανάθεση τμήματος των εργασιών σε εξωτερικό συνεργάτη. Ποια είναι τα κύρια προβλήματα και οι ευκαιρίες; Ανάλυση της κατάστασης κινητικότητας που θα λάβει υπόψη όλες τις εναλλακτικές μορφές μετακίνησης (και σε ολόκληρη τη λειτουργική αστική περιοχή) χρησιμοποιώντας κατάλληλες και ενημερωμένες πηγές δεδομένων. Το τελικό ορόσημο αυτής της φάσης είναι η ολοκληρωμένη ανάλυση των κυριότερων προβλημάτων και ευκαιριών που συνδέονται με την κινητικότητα στην περιοχή μελέτης. Συχνές ερωτήσεις Φάση Β 1. Δημιουργία απαιτούμενης δομής εργασίας 1.1 Αξιολόγηση πόρων και ικανοτήτων 1.2 Δημιουργία δια-τομεακής ομάδας εργασίας ΣΒΑΚ 1.3 Εξασφάλιση πολιτικής και θεσμικής κατοχής του ΣΒΑΚ 1.4 Σχεδιασμός συμμετοχής ενδιαφερόμενων φορέων και πολιτών Επιλέξτε τις μονάδες/διευθύνσεις από κάθε υπηρεσία που θα πρέπει να συνεργαστούν Καθορίστε τη μορφή της συνεργασίας αυτής Καθορίστε τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις κάθε μέλους Αναγνωρίστε τους βασικούς εμπλεκόμενους φορείς και τον ρόλο αυτών Σχεδιάστε προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίσετε του φορείς και τους πολίτες 2. Καθορισμός της διαδικασίας σχεδιασμού 2.1 Εκτίμηση απαιτήσεων σχεδιασμού και καθορισμός γεωγραφικής περιοχής («λειτουργική αστική περιοχή») 2.2 Σύνδεση με τον ευρύτερο σχεδιασμό της περιοχής μελέτης 2.3 Καθορισμός χρονοδιαγράμματος και προγράμματος εργασίας 2.4 Αξιολόγηση αναγκαιότητας για λήψη εξωτερικής υποστήριξης Καθορίστε τις απαιτήσεις που πρέπει να πληροί ο σωστός σχεδιασμός της ΒΑΚ για την περιοχή μελέτης Καθορίστε τη λειτουργική περιοχή μελέτης Αξιολογείστε αν υπάρχει η απαιτούμενη τεχνογνωσία του ανθρώπινου δυναμικού και τα δεδομένα και εργαλεία που απαιτούνται για τον σχεδιασμό Καθορίστε με ακρίβεια το χρονοδιάγραμμα διαμόρφωσης του Σχεδίου Αξιολογήστε αν θα πρέπει να ληφθεί υποστήριξη από εξωτερικό συνεργάτη Καθορίστε τα προσόντα που απαιτούνται από τον εξωτερικό συνεργάτη και προδιαγράψτε τα καθήκοντα που θα του ανατεθούν Προδιαγράψτε και υλοποιήστε σε εύλογο χρονικό διάστημα τις διαδικασίες για την ανάδειξη του συνεργάτη αυτού 3. Ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης κινητικότητας 3.1 Εντοπισμός διαφορετικών πηγών δεδομένων και συνεργασία με τους κατόχους αυτών 3.2 Ανάλυση προβλημάτων και ευκαιριών (για όλα τα μέσα) Καθορίστε τις πηγές των υφιστάμενων δεδομένων που μπορούν να σας παρασχεθούν και το είδος των συνεργασιών που χρειάζονται για το σκοπό αυτό Αποτυπώστε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η κινητικότητα σήμερα Αναλύστε τα βασικά πρόβλημα και τις ευκαιρίες που διαφαίνονται στην υπό εξέταση περιοχή Δημιουργία/συντήρηση ιστοσελίδας: Κωνσταντίνος Στοφόρου Graphic design:Έφη Στάθη Δημιουργία/ανανέωση περιεχομένου: Μαρία Μορφουλάκη (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Μαρία Χατζηαθανασίου(ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Κορνηλία – Μαρία Κοτούλα (ΙΜΕΤ/ ΕΚΕΤΑ)... Φάση ΒJune 14, 2022B. Δημιουργία στρατηγικής ΣΒΑΚ – Φάση B Ποιες είναι οι προοπτικές για το μέλλον της περιοχής μελέτης; Ανάπτυξη εναλλακτικών σεναρίων που θα αποτυπώνουν τις πιθανές μελλοντικές εξελίξεις της περιοχής σχεδιασμού. Τα σενάρια θα προσπαθούν να καταγράψουν τις πιθανές εναλλακτικές στο “αποτυπώνοντας το παρόν” και “εξετάζοντας το μέλλον”. Συνήθως, βασίζονται σε αναλύσεις της ομάδας σχεδιασμού και συνδυάζουν τις επιπτώσεις από πιθανές εξελίξεις που αφορούν τον πληθυσμό, την οικονομία κτλ. σε σχέση με την αντίστοιχη πολιτική των μεταφορών (ή και γενικότερη) που στηρίζεται όμως σε προαποφασισμένα έργα (π.χ. “ισχυρή εστίαση στην περιβαλλοντική πολιτική με ενίσχυση των Δημοσίων Συγκοινωνιών”). Σε τι είδους πόλη θέλουμε να ζούμε; Τα σενάρια χρησιμοποιούνται ως πραγματική βάση για συζητήσεις με τους πολίτες και τους ενδιαφερόμενους φορείς. Οι συζητήσεις σχετικά με τις επιπτώσεις των σεναρίων συμβάλλουν στη δημιουργία μιας κοινής αντίληψης για τα επιθυμητά μελλοντικά οφέλη, δηλαδή “Πού θέλουμε να πάμε;” με βάση το “Πού ενδεχομένως πηγαίνουμε αν δεν κάνουμε κάτι;” Οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων πρέπει να συμμετέχουν ενεργά στη συζήτηση των επιπτώσεων των σεναρίων με τους πολίτες και να συμφωνήσουν σε ένα κοινό όραμα κινητικότητας (και πέραν αυτής), σε στενή συνεργασία με τα ενδιαφερόμενα μέρη αλλά και σε έξυπνους στόχους για την επίτευξη του οράματος. Πως θα προσδιορίσουμε την επιτυχία του ΣΒΑΚ; Η επιτυχία του ΣΒΑΚ καθορίζεται από την παρακολούθηση ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών μέτρησης οι οποίοι θα πρέπει αν καλύπτουν όλους τους στόχους που τέθηκαν από τους φορείς. Το τελικό ορόσημο αυτής της φάσης είναι ο καθορισμός του οράματος που έχουν Φορείς και Πολίτες για την εξέλιξη της περιοχής αναφοράς και η στρατηγική που θα ακολουθήσουν καθώς και οι στόχοι τους οποίους θα θέσουν για να επιτύχουν το όραμα αυτό. Συχνές ερωτήσεις Φάση Α Φάση Γ 4. Σενάρια μελλοντικών τομεακών εξελίξεων 4.1 Δημιουργία μελλοντικών σεναρίων 4.2 Συζήτηση σεναρίων με πολίτες και εμπλεκόμενους φορείς Εκτιμήστε τη μελλοντική εξέλιξη της περιοχής μελέτης αν δεν υλοποιηθεί καμία παρέμβαση Καθορίστε τα πιο πιθανά σενάρια ανάπτυξης της πόλης όσον αφορά στην κινητικότητα Καταγράψτε την γνώμη των φορέων και των πολιτών για το μέλλον της περιοχής τους 5. Καθορισμός οράματος & προτεραιοτήτων με τους φορείς 5.1 Δημιουργία κοινού οράματος κινητικότητας με τους πολίτες και τους ενδιαφερόμενους φορείς 5.2 Συν – δημιουργία στόχων για την αντιμετώπιση σημαντικών προβλημάτων σε όλα τα μεταφορικά μέσα Καθορίστε το όραμα που θα θέλανε όλοι για την πόλη τους Ορίστε τη στρατηγική με την οποία μπορεί να επιτευχθεί το όραμα αυτό Επισημάνετε τα προβλήματα που θα πρέπει σε προτεραιότητα να λυθούν Καθορίστε τους στόχους που θα πρέπει να επιτευχθούν 6. Σύνθεση στόχων & δεικτών 6.1 Προσδιορισμός δεικτών για όλους τους στόχους 6.2 Καθορισμός μετρήσιμων στόχων Επιλέξτε τους δείκτες με τους οποίους μπορεί να αξιολογηθεί η υλοποίηση του σχεδίου Θέστε μετρήσιμους και έξυπνους στόχους που θα καθορίσουν την επιτυχή υλοποίηση του ΣΒΑΚ Δημιουργία/συντήρηση ιστοσελίδας: Κωνσταντίνος Στοφόρου Graphic design:Έφη Στάθη Δημιουργία/ανανέωση περιεχομένου: Μαρία Μορφουλάκη (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Μαρία Χατζηαθανασίου(ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Κορνηλία – Μαρία Κοτούλα (ΙΜΕΤ/ ΕΚΕΤΑ)... Φάση ΓJune 14, 2022Γ.Σχεδιασμός Μέτρων ΣΒΑΚ – Φάση Γ Ποιες ακριβώς παρεμβάσεις και μέτρα πρέπει να υλοποιηθούν στην περιοχή μελέτης; Συγγραφή ενός καταλόγου μέτρων μαζί με τους ενδιαφερόμενους φορείς, βάσει προκαθορισμένων, διάφανων κριτηρίων λήψης αποφάσεων σχετιζόμενων με τους τομείς της «βιωσιμότητας»: οικονομικοί, περιβαλλοντικοί, κοινωνικοί – εξέταση επίσης μακροπρόθεσμων επιπτώσεων. Επιλογή εκείνων που συμβάλλουν καλύτερα στην επίτευξη των στόχων, λαμβάνοντας υπόψη τους οικονομικούς πόρους που πιθανόν είναι διαθέσιμοι. Διερεύνηση των νέων υπηρεσιών κινητικότητας και ποιες καινοτομίες θα μπορούσαν να ξεκινήσουν από τον ιδιωτικό τομέα. Ενσωμάτωση των μέτρων σε ολοκληρωμένα “πακέτα μέτρων”. Σχεδιασμός αξιολόγησης και παρακολούθησης για καθένα από αυτά. Ποιοι είναι οι αρμόδιοι για την υλοποίηση και τι ακριβώς πρέπει να κάνουν; Ο λειτουργικός προγραμματισμός πρέπει να διαχωρίσει τα “πακέτα μέτρων” σε ενεργά καθήκοντα (ή “δράσεις”) για τα θεσμικά όργανα και τις υπηρεσίες που θα είναι υπεύθυνα για την εφαρμογή τους. Λεπτομερής περιγραφή όλων των ενεργειών (συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο πρέπει να αξιολογηθούν και με τις εσωτερικές και εξωτερικές αλληλεξαρτήσεις και τους κινδύνους τους). Ποιες είναι οι προ απαιτούμενες ενέργειες για να πριν ξεκινήσει η υλοποίηση των μέτρων; Πολλοί συγγραφείς ίσως συνέβαλαν στα διάφορα μέρη του ΣΒΑΚ. Πρέπει ωστόσο, να εδραιωθούν τα τμήματα του και να δημιουργηθεί ένα συνεκτικό τελικό έγγραφο, το οποίο να πληροί τα υψηλά πρότυπα ποιότητας (και να είναι σύμφωνο με τις κατευθυντήριες γραμμές ΣΒΑΚ και ότι ορίζει η εθνική νομοθεσία) προτού εγκριθεί επίσημα ενώ στη συνέχεια πρέπει να αναπτυχθούν συγκεκριμένα οικονομικά πλάνα υλοποίησης των προτεινόμενων παρεμβάσεων. Το τελικό ορόσημο αυτής της φάσης είναι η υιοθέτηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας από τους αρμόδιους Φορείς αλλά και τους πολίτες ώστε να σε απόλυτη αποδοχή να ξεκινήσει η υλοποίηση των προτεινόμενων μέτρων και υποδομών του. Συχνές ερωτήσεις Φάση Β Φάση Δ 7. Επιλογή πακέτων μέτρων σε συνεργασία με τους φορείς 7.1 Δημιουργία και αξιολόγηση μεγάλης λίστας μέτρων σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς 7.2 Προσδιορισμός ολοκληρωμένων πακέτων μέτρων 7.3 Σχεδιασμός παρακολούθησης και ελέγχου των πακέτων μέτρων Αναγνωρίστε τα μέτρα και τις βέλτιστες πρακτικές που απαντάνε στις ανάγκες και τους στόχους Συνδυάστε τα μέτρα αυτά σε πακέτα και αξιολογήστε το αποτέλεσμα τους Επιλέξτε με διαδικασία συγκριτικής αξιολόγησης τα κατάλληλα μέτρα και υποδομές ανά χρονικό ορίζοντα Καθορίστε τη μεθοδολογία υπολογισμού των επιπτώσεων που επέφεραν στην κινητικότητα και το περιβάλλον τα προτεινόμενα μέτρα 8. Συμφωνία ενεργειών & υπευθυνοτήτων 8.1 Περιγραφή όλων των δράσεων 8.2 Προσδιορισμός χρηματοδοτικών πηγών και αξιολόγηση οικονομικών δυνατοτήτων 8.3 Προτεραιοποίηση, κατανομή ευθυνών και χρονοδιαγράμματος 8.4 Διασφάλιση ευρείας πολιτικής και δημόσιας υποστήριξης Περιγράψτε αναλυτικά όλες τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν για την υλοποίηση του ΣΒΑΚ Καθορίστε όλες τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την υλοποίηση του ΣΒΑΚ Ιεραρχείστε τα μέτρα και τις υποδομές που πρέπει κατά προτεραιότητα να υλοποιηθούν Αναγνωρίστε τα αρμόδια άτομα και τους φορείς για την υλοποίηση κάθε έργου και τις συνεργασίες που θα πρέπει να επιτευχθούν Συντάξτε ακριβές χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των έργων Επισημάνετε τις δράσεις για τις οποίες θα χρειαστεί η ευρύτερη πολιτική αποδοχή Εξασφαλίστε την υποστήριξη των πολιτών κατά την υλοποίηση των δράσεων 9. Προετοιμασία για την υιοθέτηση & χρηματοδότηση του ΣΒΑΚ 9.1 Σχεδιασμός πλάνων χρηματοδότησης και κατανομή του κόστους στις διαφορετικές πηγές 9.2 Ολοκλήρωση και διασφάλιση ενός ποιοτικού ΣΒΑΚ Κατανείμετε τα κόστη των προτεινόμενων μέτρων και υποδομών στις εναλλακτικές χρηματοδοτικές πηγές Ορίστε την αρμόδια επιτροπή η οποία θα κάνει των τελικό έλεγχο του ΣΒΑΚ ώστε να εξασφαλιστεί η ποιότητα και η συμφωνία του με τα όσα ορίζουν οι εθνικές και ευρωπαϊκές προδιαγραφές Δημιουργία/συντήρηση ιστοσελίδας: Κωνσταντίνος Στοφόρου Graphic design:Έφη Στάθη Δημιουργία/ανανέωση περιεχομένου: Μαρία Μορφουλάκη (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Μαρία Χατζηαθανασίου(ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Κορνηλία – Μαρία Κοτούλα (ΙΜΕΤ/ ΕΚΕΤΑ)... Φάση ΔJune 14, 2022Δ. Υλοποίηση και παρακολούθηση ΣΒΑΚ – Φάση Δ Πως θα διασφαλιστεί η σωστή διαχείριση κατά την υλοποίηση του Σχεδίου; Καθώς η διαδικασία ΣΒΑΚ έχει φθάσει στο στάδιο υλοποίησής της, ο Φορέας Υλοποίησης μετατρέπει το ΣΒΑΚ σε συγκεκριμένες δράσεις, σχεδιάζοντας λεπτομερώς την υλοποίηση της υλικής υποδομής, του εξοπλισμού και των υπηρεσιών. Η προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών είναι μια τυποποιημένη διαδικασία σε οποιοδήποτε Δημόσιο Φορέα, αλλά η υποβολή προσφορών για καινοτόμες υποδομές, υπηρεσίες ή οχήματα, καθώς και οι «πράσινες προμήθειες» απαιτούν την προσοχή των υπευθύνων λήψης αποφάσεων. Αυτά τα συχνά πολύπλοκα εκτελεστικά καθήκοντα συχνά δεν πραγματοποιούνται από την ομάδα «ΣΒΑΚ», αλλά από τεχνικές ή διοικητικές υπηρεσίες ή ακόμη και από τρίτους, όπως αναπτυξιακές εταιρείες, παρόχους συγκοινωνιακού έργου κ.α.. Επομένως, ο γενικός συντονισμός της διαδικασίας εφαρμογής ενός ΣΒΑΚ απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και συντονισμό. Πως θα διασφαλιστεί η ορθή και αποτελεσματική παρακολούθηση της υλοποίησης του Σχεδίου; Σύμφωνα με το πλαίσιο της παρακολούθησης που σχεδιάστηκε σε προηγούμενο βήμα, η αξιολόγηση θα καταστήσει σαφές, αν τα πράγματα βαίνουν σύμφωνα με το σχέδιο – ώστε διαφορετικά να ληφθούν διορθωτικά μέτρα! Η εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων κινητικότητας μπορεί να είναι μια μεγάλη αναστάτωση (ή και ένα μεγάλο όφελος) για τους μετακινούμενους σε καθημερινή βάση. Η καταγραφή της κοινής γνώμης, μέσα από έναν ενεργό αμφίδρομο διάλογο, είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχή εφαρμογή της διαδικασίας. Πως θα αντιμετωπιστούν οι τυχών αστοχίες και θα χρησιμοποιηθεί η γνώση που αποκτήθηκε; Το τελευταίο βήμα του κύκλου ΣΒΑΚ αφορά στην αξιολόγηση των επιτυχιών και αποτυχιών καθώς και την κοινοποίηση αυτών των αποτελεσμάτων στους ενδιαφερόμενους φορείς και το κοινό – και ιδανικά και στην πλατφόρμα Eltis με την ευρωπαϊκή κοινότητα ΣΒΑΚ. Αυτή η επαναληπτική διαδικασία αξιολόγησης θα πρέπει επίσης να ελέγχει κατά πόσο έχουν αλλάξει σημαντικά οι εξωγενής συνθήκες με τέτοιο τρόπο ώστε να προκύπτουν νέες προκλήσεις ή ευκαιρίες. Ο κύκλος ΣΒΑΚ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αναθεωρηθεί το ΣΒΑΚ ή και να ενημερωθεί. Οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων θα πρέπει να ελέγχουν σε τακτά χρονικά διαστήματα τι έχει γίνει ή όχι. Το τελικό ορόσημο αυτής της φάσης είναι η υλοποίηση των μέτρων και των υποδομών σύμφωνα με τα όσα όριζε το ΣΒΑΚ καθώς και η αξιολόγηση των επιπτώσεων τους. Συχνές ερωτήσεις Φάση Γ 10. Διαχείριση της υλοποίησης του έργου 10.1 Συντονισμός υλοποίησης δράσεων 10.2 Προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών Οργανώστε σωστά τις διαδικασίες για την διαχείριση της υλοποίησης του ΣΒΑΚ Προγραμματίστε και υλοποιήστε, σύμφωνα με τα όσα απαιτεί η νομοθεσία, διαγωνισμούς για την παροχή των απαιτούμενων προμηθειών και υπηρεσιών 11. Παρακολούθηση, υιοθέτηση & διάχυση 11.1 Παρακολούθηση προόδου και προσαρμογή 11.2 Ενημέρωση και εμπλοκή πολιτών και ενδιαφερόμενων φορέων Παρακολουθείστε της διαδικασία υλοποίησης και υιοθέτησης των μέτρων Ενημερώστε και ενεργοποιείστε πολίτες και φορείς 12. Επαναξιολόγηση της διαδικασίας & διορθώσεις 12.1 Ανάλυση επιτυχιών και αποτυχιών 12.2 Επικοινωνία των αποτελεσμάτων και της εμπειρίας που 12.3 Εξέταση νέων προκλήσεων και λύσεων Αναλύστε τις επιτυχίες και τις αποτυχίες του ΣΒΑΚ Συζητείστε τα αποτελέσματα αξιολόγησης και τα συμπεράσματα που προκύπτουν με πολίτες και φορείς Σκεφτείτε νέες λύσεις και προκλήσεις Δημιουργία/συντήρηση ιστοσελίδας: Κωνσταντίνος Στοφόρου Graphic design:Έφη Στάθη Δημιουργία/ανανέωση περιεχομένου: Μαρία Μορφουλάκη (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Μαρία Χατζηαθανασίου(ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Κορνηλία – Μαρία Κοτούλα (ΙΜΕΤ/ ΕΚΕΤΑ)... ΕργαλειοθήκηJune 14, 2022... Χρήσιμα αρχείαJune 14, 2022Χρήσιμα Αρχεία – Σύνδεσμοι Χρήσιμα Αρχεία & Οδηγίες για τις Φάσεις Υλοποίηση του ΣΒΑΚ Κατευθυντήριες Οδηγίες για την Ανάπτυξη και Υλοποίηση ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Φάση Α 1.Απόφαση Δημάρχου για τη σύσταση δια-τομεακής ομάδας παρακολούθησης ΣΒΑΚ Δήμος Θεσσαλονίκης Δήμος Ιωαννιτών 2.Ενδεικτική τεχνική περιγραφή διαγωνισμού ΣΒΑΚ Δήμος μεγαλύτερος από 6.000 κατοίκους Δήμος με έντονη εποχιακή ζήτηση (Δήμος Χανίων) 3.Ενδεικτική καταγραφή κυκλοφοριακών δεδομένων ανάλογα με τον πληθυσμό της περιοχής μελέτης 4.Ενδεικτικά περιεχόμενα ιστοσελίδας ΣΒΑΚ (για να επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες των ΣΒΑΚ των Δήμων της Περιφέρειας, μεταβείτε στην ενότητα Δήμοι Π.Κ.Μ.) 5.Πλατφόρμα του έργου MOTIVATE για την αξιολόγηση υφιστάμενων μέτρων κινητικότητας 6.Ενδεικτική λίστα δεικτών αξιολόγησης υφιστάμενης κατάστασης 7.Προτεινόμενο υπόδειγμα υπογεγραμμένου συμφώνου συμμετοχής μεταξύ Δήμου που εκπονεί ΣΒΑΚ και φορέων/ πρόσκληση για συμμετοχή στο δίκτυο φορέων: Δήμος Σερρών Δήμος Βέροιας Δήμος Παύλου Μελά Δήμος Θερμαϊκού (εργαλείο τοποθέτησης φορέων) 8.Προτεινόμενο υπόδειγμα δημόσιας (ανοιχτής) πρόσκλησης (διαβούλευση,συναντήσεις με τους φορείς και το κοινό) προς όλους τους σχετικούς με το ΣΒΑΚ φορείς της πόλης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα απο τον Νόμο: Δήμος Θεσσαλονίκης Δήμος Σερρών Δήμος Αλμωπίας 9.Παραδείγματα newsletters / πόστερ/ φυλλαδίων Δήμος Καλαμαριάς Δήμος Δέλτα ·Δήμος Χάλκης Φάση Β 1.Διαμόρφωση εναλλακτικών σεναρίων: ΣΒΑΚ Δήμου Θεσσαλονίκης ΣΒΑΚ Λεμεσού 2.Υπόδειγμα ερωτηματολογίου για την συν-διαμόρφωση του οράματος της πόλης (Δήμος Θεσσαλονίκης) 3.Υπόδειγμα ερωτηματολογίου για τον ορισμό προτεραιοτήτων και οράματος (Δήμος Κορδελιού – Ευόσμου) 4.Οδηγός για την υποστήριξη του προγραμματισμού μέσω του σχεδιασμού σεναρίων (Αγγλικά) 5.Ενδεικτικές λίστες Κριτήρια αξιολόγησης σεναρίων Στόχοι ανά προτεραιότητα Φάση Δ 1.Ευρωπαϊκά δίκτυα διάχυσης του ΣΒΑΚ: Eltis CIVITAS 2.Εργαλειοθήκη για τη διάχυση των ωφελειών από τη χρήση ΜΜΜ (πηγή: UITP). Φάση Γ 1.Πλατφόρμες για την εύρεση βέλτιστων πρακτικών κινητικότητας CIVITAS ·ELTIS 2.Πλατφόρμα για την αξιολόγηση παρεμβάσεων κινητικότητας ·Konsult Urban Transport Roadmaps ·MOTIVATE 3.Ενδεικτική λίστα δεικτών παρακολούθησης πακέτων μέτρων 4. Πρότυπα Ανάπτυξης Σχεδίου Δράσης ΣΒΑΚ (Ελληνική μετάφραση) 5. Έναρξη για Αρχάριες Πόλεις: Εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση μέτρων και δεσμών μέτρων σε ένα ΣΒΑΚ (Ελληνική μετάφραση) 6. Επόμενα Βήματα για Ενδιάμεσες Πόλεις: Εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση μέτρων και δεσμών μέτρων σε ένα ΣΒΑΚ (Ελληνική μετάφραση) 7. Καινοτομία για Προχωρημένες Πόλεις: Εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση μέτρων και δεσμών μέτρων σε ένα ΣΒΑΚ (Ελληνική μετάφραση) Δημιουργία/συντήρηση ιστοσελίδας: Κωνσταντίνος Στοφόρου Graphic design:Έφη Στάθη Δημιουργία/ανανέωση περιεχομένου: Μαρία Μορφουλάκη (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Μαρία Χατζηαθανασίου(ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Κορνηλία – Μαρία Κοτούλα (ΙΜΕΤ/ ΕΚΕΤΑ)...